Στο υψηλότερο επίπεδο σε διάστημα διετίας διαμορφώθηκε τον Φεβρουάριο ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος στην Ελλάδα, στις 86,9 μονάδες (από 85,8 μονάδες τον προηγούμενο μήνα)... Σύμφωνα με έρευνα οικονομικής συγκυρίας του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), βελτίωση των επιχειρηματικών προσδοκιών καταγράφεται σε όλους τους επιμέρους τομείς, πλην του Λιανικού Εμπορίου, όπου η απαισιοδοξία εντείνεται.
Σταθερότητα, επίσης σε χαμηλά επίπεδα, καταγράφεται και στον δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης. Η σταθεροποίηση της εικόνας επιβεβαιώνει, ότι πολίτες και επιχειρήσεις προσπαθούν να προσαρμοστούν στα δεδομένα που δημιουργεί η εφαρμογή και υλοποίηση των πρόσθετων μέτρων που ψηφίστηκαν τον Οκτώβριο, αλλά και η απόφαση των εταίρων μας για συνέχιση της χρηματοδότησης της ελληνικής οικονομίας.
Η καταναλωτική εμπιστοσύνη πάντως, παραμένει αρκετά υποτονική με απαισιόδοξες εκτιμήσεις και προβλέψεις των πολιτών τόσο για τα προσωπικά οικονομικά όσο και για το σύνολο της οικονομίας. Ο προβληματισμός για το ζήτημα της αυξανόμενης μακροχρόνιας ανεργίας παραμένει έντονος και ενισχύει την αβεβαιότητα σε υψηλά επίπεδα.
Αναλυτικότερα:
- Στη Βιομηχανία, οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της παραγωγής βελτιώνονται σημαντικά, με τις εκτιμήσεις για το τρέχον επίπεδο παραγγελιών και ζήτησης να μην μεταβάλλονται και τις εκτιμήσεις για τα αποθέματα να υποδηλώνουν ελαφρά διόγκωσή τους.
- Στις Υπηρεσίες, οι εκτιμήσεις των επιχειρήσεων για την τρέχουσα δραστηριότητά τους υποχωρούν ελαφρά, ενώ εκείνες για την τρέχουσα ζήτηση, αλλά και οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή της βελτιώνονται.
- Στο Λιανικό Εμπόριο, οι εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις επιδεινώνονται, με τις προβλέψεις για τις βραχυπρόθεσμες προοπτικές των πωλήσεων και τις εκτιμήσεις για τα αποθέματα να παραμένουν σχεδόν αμετάβλητες.
- Στις Κατασκευές, οι δυσμενείς προβλέψεις για το πρόγραμμα εργασιών των επιχειρήσεων βελτιώνονται αισθητά, ενώ και οι χαμηλές προσδοκίες για την απασχόληση του τομέα καταγράφουν μικρή άνοδο.
- Στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, οι αρνητικές προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού και οι αντίστοιχες για την οικονομική κατάσταση της χώρας βελτιώνονται, εξέλιξη η οποία αντισταθμίζεται από την υποχώρηση της πρόθεσης για αποταμίευση το επόμενο 12μηνο και από τις ελαφρώς δυσμενέστερες προβλέψεις για την εξέλιξη της ανεργίας.
Το οικονομικό κλίμα βελτιώνεται ελαφρά και τον Φεβρουάριο, για τέταρτο κατά σειρά μήνα, τόσο στην Ευρωζώνη, όσο και στην ΕΕ, με το σχετικό δείκτη να κερδίζει από 1,6 και 1,2 μονάδες αντίστοιχα, φθάνοντας στις 91,1 και 92,0 μονάδες. Παρά την άνοδο, ο δείκτης απέχει ακόμη από το μακροχρόνιο μέσο όρο του. Η βελτίωση του κλίματος εκπορεύεται κυρίως από τις Υπηρεσίες και την Βιομηχανία, αλλά και από τη μικρή άνοδο της καταναλωτικής εμπιστοσύνης. Αντίθετα, στις Κατασκευές και το Λιανεμπόριο, οι σχετικοί δείκτες υποχωρούν ελαφρά, τόσο στην ΕΕ, όσο και στην Ευρωζώνη.
Στη Βιομηχανία, ο δείκτης κλίματος βελτιώνεται στην ΕΕ (+2,2) και την Ευρωζώνη (+2,6), ενώ και στις Υπηρεσίες, η βελτίωση συνεχίζεται ακάθεκτη από τον Οκτώβριο, λιγότερο στην ΕΕ (+0,9) και περισσότερο στην Ευρωζώνη (+2,3). Στο Λιανικό Εμπόριο, ο αντίστοιχος δείκτης περιορίζεται στην ΕΕ (-0,8) και οριακά στην Ευρωζώνη (-0,5), ενώ στις Κατασκευές σημειώνεται επίσης υποχώρηση του κλίματος και στις δύο ζώνες (-0,4 και -1,3 σε ΕΕ και Ευρωζώνη αντίστοιχα). Τέλος, ο δείκτης Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης ανακάμπτει οριακά, τόσο στην ΕΕ, όσο και την Ευρωζώνη (+0,3).
Σταθερότητα, επίσης σε χαμηλά επίπεδα, καταγράφεται και στον δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης. Η σταθεροποίηση της εικόνας επιβεβαιώνει, ότι πολίτες και επιχειρήσεις προσπαθούν να προσαρμοστούν στα δεδομένα που δημιουργεί η εφαρμογή και υλοποίηση των πρόσθετων μέτρων που ψηφίστηκαν τον Οκτώβριο, αλλά και η απόφαση των εταίρων μας για συνέχιση της χρηματοδότησης της ελληνικής οικονομίας.
Η καταναλωτική εμπιστοσύνη πάντως, παραμένει αρκετά υποτονική με απαισιόδοξες εκτιμήσεις και προβλέψεις των πολιτών τόσο για τα προσωπικά οικονομικά όσο και για το σύνολο της οικονομίας. Ο προβληματισμός για το ζήτημα της αυξανόμενης μακροχρόνιας ανεργίας παραμένει έντονος και ενισχύει την αβεβαιότητα σε υψηλά επίπεδα.
Αναλυτικότερα:
- Στη Βιομηχανία, οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της παραγωγής βελτιώνονται σημαντικά, με τις εκτιμήσεις για το τρέχον επίπεδο παραγγελιών και ζήτησης να μην μεταβάλλονται και τις εκτιμήσεις για τα αποθέματα να υποδηλώνουν ελαφρά διόγκωσή τους.
- Στις Υπηρεσίες, οι εκτιμήσεις των επιχειρήσεων για την τρέχουσα δραστηριότητά τους υποχωρούν ελαφρά, ενώ εκείνες για την τρέχουσα ζήτηση, αλλά και οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή της βελτιώνονται.
- Στο Λιανικό Εμπόριο, οι εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις επιδεινώνονται, με τις προβλέψεις για τις βραχυπρόθεσμες προοπτικές των πωλήσεων και τις εκτιμήσεις για τα αποθέματα να παραμένουν σχεδόν αμετάβλητες.
- Στις Κατασκευές, οι δυσμενείς προβλέψεις για το πρόγραμμα εργασιών των επιχειρήσεων βελτιώνονται αισθητά, ενώ και οι χαμηλές προσδοκίες για την απασχόληση του τομέα καταγράφουν μικρή άνοδο.
- Στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, οι αρνητικές προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού και οι αντίστοιχες για την οικονομική κατάσταση της χώρας βελτιώνονται, εξέλιξη η οποία αντισταθμίζεται από την υποχώρηση της πρόθεσης για αποταμίευση το επόμενο 12μηνο και από τις ελαφρώς δυσμενέστερες προβλέψεις για την εξέλιξη της ανεργίας.
Το οικονομικό κλίμα βελτιώνεται ελαφρά και τον Φεβρουάριο, για τέταρτο κατά σειρά μήνα, τόσο στην Ευρωζώνη, όσο και στην ΕΕ, με το σχετικό δείκτη να κερδίζει από 1,6 και 1,2 μονάδες αντίστοιχα, φθάνοντας στις 91,1 και 92,0 μονάδες. Παρά την άνοδο, ο δείκτης απέχει ακόμη από το μακροχρόνιο μέσο όρο του. Η βελτίωση του κλίματος εκπορεύεται κυρίως από τις Υπηρεσίες και την Βιομηχανία, αλλά και από τη μικρή άνοδο της καταναλωτικής εμπιστοσύνης. Αντίθετα, στις Κατασκευές και το Λιανεμπόριο, οι σχετικοί δείκτες υποχωρούν ελαφρά, τόσο στην ΕΕ, όσο και στην Ευρωζώνη.
Στη Βιομηχανία, ο δείκτης κλίματος βελτιώνεται στην ΕΕ (+2,2) και την Ευρωζώνη (+2,6), ενώ και στις Υπηρεσίες, η βελτίωση συνεχίζεται ακάθεκτη από τον Οκτώβριο, λιγότερο στην ΕΕ (+0,9) και περισσότερο στην Ευρωζώνη (+2,3). Στο Λιανικό Εμπόριο, ο αντίστοιχος δείκτης περιορίζεται στην ΕΕ (-0,8) και οριακά στην Ευρωζώνη (-0,5), ενώ στις Κατασκευές σημειώνεται επίσης υποχώρηση του κλίματος και στις δύο ζώνες (-0,4 και -1,3 σε ΕΕ και Ευρωζώνη αντίστοιχα). Τέλος, ο δείκτης Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης ανακάμπτει οριακά, τόσο στην ΕΕ, όσο και την Ευρωζώνη (+0,3).