Παρασκευή 2 Νοεμβρίου 2012

Ξεκινά σήμερα το 14ο Διεθνές Φεστιβάλ Κόμικς

Μετά από τρία χρόνια απουσίας, επανέρχεται από σήμερα, μέσα στις πιο αντίξοες οικονομικές και... κοινωνικές συνθήκες, το Διεθνές Φεστιβάλ Κόμικς, με θέμα την «Αντοχή των υλικών».

Έλληνες δημιουργοί κόμικς, γνωστοί και νεότεροι θα εκφράσουν ομαδικά με το πενάκι τους την «Αντοχή των υλικών» πλαισιωμένοι από αναδρομικές εκθέσεις και αφιερώματα σε κορυφαίους ξένους, όπως ο Βρετανός δημιουργός του «V for Vendetta», Ντέηβιντ Λόιντ, στον οποίο το Φεστιβάλ διοργανώνει αναδρομική έκθεση.

Ποιο είναι λοιπόν το όριο αντοχής των υλικών; Τι θα συμβεί αν το φθάσουμε ή αν το ξεπεράσουμε; Μέσα σε ένα περιβάλλον δυσμενούς φόρτισης έχουμε στρέψη; κάμψη; παραμόρφωση; θλίψη;

Επίκαιρος όσο ποτέ αυτός ο όρος της δομικής, βρίσκει την εφαρμογή του και στον άνθρωπο που δοκιμάζεται σκληρά από την πραγματικότητα, φτάνοντας στα όρια της αντοχής του.

Το 14ο Διεθνές Φεστιβάλ Κόμικς, φιλοξενείται στην Διπλάρειο Σχολή, στην πλατεία Θεάτρου, ένα κτίριο-ορόσημο που αξιοποίησε την περασμένη χρονιά, η Μπιενάλε της Αθήνας.

Στις εγκαταλελειμένες αίθουσες της Διπλαρείου Σχολής και έως τις 11 Νοεμβρίου, παράλληλα με το κεντρικό πρόγραμμα των 27 Ελλήνων σχεδιαστών κόμικς, το κοινό έρχεται σ' επαφή με το έργο του σχεδιαστή Ντέηβιντ Λόιντ, με αφορμή τα 30 χρόνια, από τότε που μαζί με τον συγγραφέα Αλαν Μουρ, εξέδωσαν το κόμικ «V for Vendetta», για να περιγράψουν, ένα σκοτεινό μέλλον, όπου ένας μυστηριώδης άνθρωπος, ο V, μάχεται εναντίον μιας φασιστικής κυβέρνησης. Η μεταφορά του V for Vendetta στον κινηματογράφο θα το κάνει γνωστό στο πλατύ κοινό και η μάσκα που δημιούργησε ο Λόιντ για τον κεντρικό ήρωα θα γίνει σύμβολο πολιτικής ανυπακοής και μαχητικού ακτιβισμού.

Επίσης, το Φεστιβάλ κάνει αφιέρωμα στον διασημότερο και μακροβιότερο αντιήρωα των ευρωπαϊκών κόμικς, τον Diabolik, που κλείνει εφέτος τα 50 χρόνια ζωής. Αριστοκράτης διαρρήκτης υψηλών στόχων, χρησιμοποιεί ευφάνταστες μεθόδους δράσης και δεν διστάζει ακόμα και να σκοτώσει όποιον σταθεί εμπόδιο στα σχέδιά του. Κυνικός και εστέτ, αδίστακτος και ρομαντικός, με αυστηρό προσωπικό ηθικό κώδικα, ο Diabolik και οι ιστορίες του σχεδιάζονται από τον Τζουζέπε Παλούμπο, τον βασικότερο ανανεωτή του Diabolik την τελευταία δεκαετία.

Ακόμα φιλοξενείται, η ατομική έκθεση του Γάλλου Ιβάν Αλαγκμπέ, με τα οξυδερκή και ειρωνικά κόμικ του, για μεταναστευτικά και φυλετικά θέματα. Του Ιταλού Ντανιέλ Μπρόλι, γνωστού για την πλαστογραφια που είχε αποκαλύψει ο ίδιος ότι έκανε από το 1981- 1993, μεταφράζοντας για εφημερίδες και περιοδικά «ανέκδοτα» διηγήματα γνωστών συγγραφέων, που στην πραγματικότητα έγραφε ο ίδιος, μιμούμενος το στυλ τους και προσθέτοντας κάποια δική του πινελιά.

Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ περιλαμβάνει επίσης την ατομική έκθεση του πρόωρα χαμένου Λάζαρου Ζήκου, ο οποίος άφησε πίσω του ένα πλούσιο εικαστικό έργο. Στο Φεστιβάλ παρουσιάζεται η έκθεση «Ζωγραφιές του φθινοπώρου», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης Χριστόφορου Μαρίνου, που εστιάζει σε άγνωστα σχέδια της περιόδου 1983-1995 τα οποία αντανακλούν τα ποικίλα ερεθίσματα ενός καλλιτέχνη που «εξύμνησε το παράδοξο και τη δύναμη του ασυνείδητου».

Τις φωτογραφίες, της Κλεοπάτρας Χαρίτου από τα Προσφυγικά της Λεωφόρου Αλεξάνδρας, που παρουσιάστηκαν πέρσι στο Μουσείο Μπενάκη.

Την 3D κόμικς-εγκατάσταση «ΚΟΣΜΟΓΟΝΙΑ» της Έλενας Ναβροζίδου, τη σειρά «Ηommeless», του Κώστα Μανιατόπουλου, σε ένα ζοφερό σύμπαν όπου οι μισάνθρωπες ηρωίδες του έρχονται σε σύγκρουση με τη μανία του ανθρώπου για εξουσία, την οποία θεωρεί κύρια αιτία της υπάρχουσας κατάστασης των τελευταίων 5.000 χρόνων.

Εκθεση Αφίσας «Θεσσαλονίκη Graphic Design 1980-2009», με αφίσες που σχεδιάσθηκαν από δημιουργούς της Θεσσαλονίκης και καταγράφουν την εξέλιξη της έντυπης γραφιστικής στην πόλη, στο διάστημα τριών δεκαετιών.

Και 17 εικαστικές εγκαταστάσεις σε δωμάτια και διαδρόμους της Διπλαρείου Σχολής.

Στο παράλληλο πρόγραμμα του Φεστιβάλ, ο σκηνοθέτης Αγγελος Φραντζής, επέλεξε δέκα ελληνικές ταινίες από τον ελληνικό κινηματογράφο του 70 και τον νέο, που θα προβάλλονται καθημερινά, δοκιμάζοντας σε μεταξύ τους συνδιαλλαγή την «αντοχή των υλικών» τους μέσα στον χρόνο.
ΑΜΠΕ