Τρίτη 30 Οκτωβρίου 2012

Αρχίζει η δίκη για το ναυάγιο του Sea Diamond

Πέντε χρόνια μετά τη βύθιση του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond στη θαλάσσια περιοχή Αθηνιός της Σαντορίνης, ξεκινάει αύριο στο τριμελές πλημμελειοδικείο Πειραιά, η ποινική δίκη για τις... συνθήκες και τα αίτια του ναυαγίου, που είχαν ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους δύο Γάλλοι υπήκοοι, πατέρας και κόρη, σε σύνολο 1500 επιβατών.

Στη δίκη που κατηγορούνται 13 άτομα, επτά μέλη του πληρώματος πέντε μέλη της διαχειρίστριας εταιρείας και ένα του νορβηγικού νηογνώμονα, αναμένεται να εξεταστεί επίσης εάν ελήφθησαν όλα τα μέτρα αντιρρύπανσης στη θαλάσσια περιοχή.

Στο βούλευμα της εισαγγελίας Νάξου αποτυπώνεται όλο το ιστορικό για την πρόσκρουση του Sea Diamond σε ύφαλο κοντά στο λιμάνι των Φηρών και η βύθισή του, καθώς και οι βασικές ενέργειες που ακολούθησαν έκτοτε για την αντιμετώπιση της ρύπανσης.

Η πλοιοκτήτρια εταιρεία, υποστηρίζει ότι η πρόσκρουση και βύθιση του πλοίου, προκλήθηκε λόγω λανθασμένης χαρτογράφησης της περιοχής από την υδρογραφική υπηρεσία, ενώ πρόσφατα το πειθαρχικό συμβούλιο ναυτικών ατυχημάτων, απήλλαξε όλους τους κατηγορούμενους μέλη του πληρώματος από τις κατηγορίες.

Σύμφωνα με στοιχεία που έχουν κατατεθεί στις εισαγγελικές αρχές, ο ύφαλος στον οποίο χτύπησε το κρουαζιερόπλοιο βρισκόταν 131 μέτρα από την ακτή και όχι 57 όπως εμφανιζόταν στο χάρτη, ενώ το βάθος της θάλασσας παρουσιαζόταν ότι ήταν 18 έως 22 μέτρα και όχι 5 όπως ήταν στην πραγματικότητα.

Στο σημείο του ναυαγίου κάθε χρόνο γίνονται μετρήσεις από το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ) που έχει ορίσει το υπουργείο Ναυτιλίας και στην τελευταία έκθεσή του αναφέρει ότι δεν διαπιστώνει επιβάρυνση ή ρύπανση στο θαλάσσιο περιβάλλον.

Η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών όπως και ο Δήμος Θήρας έχουν ζητήσει από την πολιτεία την ανέλκυση του ναυαγίου του Sea Diamond.

Η δημοτική αρχή έχει επίσης καταθέσει αγωγή στο πρωτοδικείο Πειραιά εναντίον την πλοιοκτήτριας εταιρείας με την οποία ζητεί να προχωρήσει η απομάκρυνση του ναυαγισμένου πλοίου, η διαφορετικά να καταβάλει στο δημόσιο τα έξοδα ανέλκυσης είτε με κατάθεση ποσού είτε με εγγυοδοσία την οποία προσδιορίζει στα 80 εκατ. ευρώ.

Μελέτη του ναυτιλιακού οργανισμού ITOPF τονίζει ότι οποιαδήποτε εγχείρημα για την ανέλκυση του πλοίου θα ήταν δύσκολο και επικίνδυνο.

Πρόσφατα ο επίτροπος Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Γιάνεζ Ποτότσνικ, σε ερώτηση του ευρωβουλευτή των Οικολόγων Πράσινων Νίκου Χρυσόγελου, υποστήριξε ότι πέντε έτη μετά το συμβάν, δεν υπάρχουν πειστικά στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι το ναυάγιο την παρούσα στιγμή αποτελεί κίνδυνο για το θαλάσσιο περιβάλλον.

Επίσης ο ίδιος εκτιμά ότι κατά τη στιγμή της βύθισης του πλοίου οι ελληνικές αρχές έλαβαν τα αναγκαία μέτρα για την άντληση του καυσίμου που μετέφερε ώστε να αποφευχθεί η βλάβη στο θαλάσσιο περιβάλλον.

Ο δήμαρχος Νικόλαος Ζώρζος, σήμερα το απόγευμα είχε συνάντηση για το θέμα στο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου ενώ κάτοικοι του νησιού έχουν προγραμματίσει να συγκεντρωθούν αύριο στα δικαστήρια του Πειραιά.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ