Τρίτη, 30 Ιουλίου 2013

Καλοκαίρι με αστυνομικά μυθιστορήματα

Το αστυνομικό μυθιστόρημα γνωρίζει στην Ελλάδα μια πρωτοφανή άνθιση, παρακολουθώντας σε μεγάλο βαθμό τις διεθνείς εξελίξεις και διαθέτοντας ήδη στις τάξεις του έναν συγγραφέα με πανευρωπαϊκή αναγνώριση, που δεν είναι άλλος από τον Πέτρο Μάρκαρη. Μια περιήγηση στις πρόσφατες εκδόσεις θα μας δώσει μιαν αξιοπρόσεκτη λίστα για τις καλοκαιρινές μας αναγνώσεις, σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων. Η αρχή δεν μπορεί παρά να γίνει με τον πατέρα του είδους στα καθ΄ημάς: τον Γιάννη Μαρή και το μυθιστόρημά του «Τα χέρια της Αφροδίτης»(εκδόσεις Άγρα, σελ. 290), που πρωτοδημοσιεύτηκε σε συνέχειες στην εφημερίδα «Η Απογευματινή» το 1963.

Ο αστυνόμος Μπέκας θα συνεργαστεί με τις μυστικές υπηρεσίες του Ισραήλ, κυνηγώντας εγκληματίες πολέμου (ναζί και δωσίλογους) οι οποίοι έχουν αποδυθεί στην αναζήτηση ενός χαμένου θησαυρού. Να σημειωθεί ότι οι εκδόσεις Άγρα τυπώνουν «άγνωστα» μυθιστορήματα του Μαρή: μυθιστορήματα που δημοσιεύτηκαν σε εφημερίδες ή περιοδικά της μεταπολεμικής περιόδου, αλλά δεν είχαν κατόπιν σπουδαία εκδοτική τύχη (στην ίδια σειρά κυκλοφορούν «Ο 13ος επιβάτης» και «Η κυρία της νύχτας» ενώ όλα τα βιβλία συνοδεύει ένα φυλλάδιο του Βασίλη Βασιλικού υπό τον τίτλο «Δέκα συνιστώσες στο έργο του Γιάννη Μαρή»).

Ο Φίλιππος Φιλίππου είναι ένας από τους πρώτους που ξεκίνησαν κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1980 να γράφουν αστυνομικά. Με τη νουβέλα του «Η κόρη του εφοπλιστή» (εκδόσεις Αιγαίον, σελ. 108), ο Φιλίππου αναθέτει μια καινούργια αποστολή στον Τηλέμαχο Λεντάρη, δημοσιογράφο και ερασιτέχνη ντετέκτιβ, που έχει πρωταγωνιστήσει κατ΄επανάληψη στα βιβλία του. Ο Λεντάρης θα μπλέξει αυτή τη φορά με έναν Έλληνα εφοπλιστή του Λονδίνου και με μια βυζαντινή εικόνα που αναζητεί επί ματαίω τον παραλήπτη της. Πρωταγωνίστρια μαζί με τον Λεντάρη στο βιβλίο θα είναι η Αθήνα της κρίσης και το ρημαγμένο καθημερινό της τοπίο.

Με το «Ψέμα του λύκου» (εκδόσεις Καστανιώτη, σελ. 185), ο Γιώργος Μπράμος θα συγκεντρώσει τη δράση του γύρω από δύο πρόσωπα: έναν νεαρό αξιωματικό της αστυνομίας κι έναν κουρασμένο μεσόκοπο, που αποδέχεται την ευθύνη για τη δολοφονία ενός ευπόληπτου επιχειρηματία. Ο αστυνομικός δεν θα πιστέψει τον μεσόκοπο και το μυστήριο θα παραμείνει άλυτο μέχρι και την τελευταία σελίδα.

Η Ελλάδα της κρίσης θα βρεθεί στο επίκεντρο του βιβλίου του Αργύρη Παυλιώτη «Μυστική οργάνωση Τετρακτύς» (εκδόσεις Μεταίχμιο, σελ. 349). Πρωταγωνίστρια πόλη θα είναι τώρα η Θεσσαλονίκη, όπου ο δικηγόρος Ανδρέας Αναγνώστου, που έχει αναλάβει τον ρόλο του ιδιωτικού ντετέκτιβ στα περισσότερα αστυνομικά μυθιστορήματα του Παυλιώτη, θα ψάξει να βρει το πώς και το γιατί της εξαφάνισης μιας γοητευτικής φιλολόγου. Ο Ανδρέας Αναγνώστου θα έλθει αντιμέτωπος με δύο μυστικές σέκτες και θα χρειαστεί να καταβάλει μεγάλη προσπάθεια προκειμένου να διεισδύσει στα άδυτά τους και να ανακαλύψει τι ακριβώς έχει συμβεί με την εξαφανισμένη.

Μια καθηγήτρια φιλοσοφίας από τη Ρωσία, ένας Έλληνας δημοσιογράφος, η ρωσική πρεσβεία στην Κύπρο και κυκλώματα της ρωσικής και της γεωργιανής μαφίας θα πρωταγωνιστήσουν στο βιβλίο του Ιερώνυμου Λύκαρη «Μαύρα κουφέτα» (εκδόσεις Καστανιώτη, σελ. 415). Ένα αστυνομικό μυθιστόρημα με πολιτικές προεκτάσεις και με πολλαπλά ερωτήματα για την κατάληξη την οποία γνώρισε η άνοδος των σοβιέτ στην εξουσία.

«Έχουνε όλοι κακούς σκοπούς» (εκδόσεις Μεταίχμιο, σελ. 348) τιτλοφορείται το δεύτερο αστυνομικό μυθιστόρημα της γνωστής μεταφράστριας Χίλντας Παπαδημητρίου, στο οποίο ο αστυνόμος Χάρης Νικολόπουλος και η αδελφή του Τατιάνα (τους έχουμε δει να πρωταγωνιστούν και στο πρώτο της βιβλίο) αναζητούν τους υπαίτιους για τη δολοφονία ενός τραγουδιστή. Η συγγραφέας μάς ξεναγεί στον άγνωστο κόσμο των δισκογραφικών εταιρειών, αλλά και στα άγρια παιχνίδια ανταγωνισμού που παίζονται μεταξύ των καλλιτεχνών.

Ο κύκλος κλείνει με έναν πρωτοεμφανιζόμενο: τον Μάρκο Κρητικό και το μυθιστόρημά του «Απιστία μετά φόνου» (εκδόσεις Νεφέλη, σελ. 244). Μέσα σε μιαν Αθήνα που μαστίζεται από την κρίση, ένας τραπεζικός υπάλληλος θα μετατραπεί ξαφνικά σε ντετέκτιβ, βάζοντας σε μεγάλο κίνδυνο τον εαυτό του και την οικογένειά του.